MobileFriend
Allmänna villkor
1.1 GÄLLANDE VILLKOR
Dessa allmänna villkor, nedan kallade ”Villkoren”, reglerar din beställning som konsument, nedan kallad ”Du”, genom webbplatsen www.MobileFriend.com och dess tillhörande sidor, nedan kallad ”hemsidan”. Genom att genomföra en beställning ingår du ett avtal med WAMF AB, organisationsnummer 559399-0491. Ytterligare kontaktinformation och relevant information om WAMF AB finns tillgänglig på hemsidan. Villkoren tillämpas enbart för konsumenter som genomför beställningar via hemsidan.
1.2 WAMF AB förbehåller sig rätten att vid slut på lager eller eventuella felaktigheter såsom bild- och skrivfel på hemsidan, till exempel felaktiga produktbeskrivningar, prisuppgifter eller lagersaldo. Det kan även inkludera prisjusteringar till följd av ändrade priser från leverantörer eller valutaförändringar, samt felaktig information om en vara finns i lager. WAMF AB har rätt att korrigera sådana fel och att ändra eller uppdatera informationen när det anses nödvändigt.
1.3 Hemsidan och allt dess innehåll ägs av WAMF AB eller dess licensgivare och är skyddad enligt immaterialrättsliga och marknadsrättsliga lagar. Detta innebär att varumärken, bilder, grafik, design, layout och information om varor, tjänster och annat innehåll inte får kopieras eller användas utan skriftligt godkännande från WAMF AB.
2. ORDER
2.1 För att genomföra en beställning på hemsidan måste du vara minst 18 år gammal. WAMF AB förbehåller sig rätten att i enskilda fall neka eller ändra din beställning, exempelvis om felaktiga personuppgifter har lämnats eller om det finns betalningsanmärkningar.
2.2 För att genomföra ett köp via hemsidan måste du godkänna och acceptera Villkoren. Genom att godkänna Villkoren förbinder du dig att följa dem i sin helhet. Vidare innebär ditt godkännande att du har tagit del av informationen om personuppgifter och samtyckt till användningen av personuppgifter och cookies enligt WAMF AB:s personuppgiftspolicy, som du kan läsa här.
2.3 Ett avtal om köp ingås först när WAMF AB har bekräftat din beställning och du har mottagit en orderbekräftelse via e-post från WAMF AB. Det rekommenderas att du sparar denna orderbekräftelse för framtida kontakter med WAMF AB:s kundservice.
3. PERSONUPPGIFTER
3.1 Du bekräftar att de uppgifter du anger är korrekta och fullständiga. WAMF AB tar inte ansvar för felaktigt angivna uppgifter.
3.2 Om WAMF AB misstänker att ditt användarkonto eller dina inloggningsuppgifter missbrukas, eller om du på annat sätt bryter mot Villkoren, förbehåller sig WAMF AB rätten att stänga av dig från tjänsten.
3.3 WAMF AB är ansvarigt för behandlingen av de personuppgifter du lämnar till företaget. Dina uppgifter används för att möjliggöra WAMF AB:s tjänster och för att erbjuda dig god service samt genomföra marknadsföringsaktiviteter, till exempel utskick av erbjudanden. Mer information om hur WAMF AB behandlar personuppgifter finns i företagets personuppgiftspolicy, som du kan läsa här.
3.4 Enligt personuppgiftslagen har du rätt att en gång per kalenderår kostnadsfritt begära information om de personuppgifter som behandlas av WAMF AB, oavsett hur de har samlats in. Om du önskar sådan information måste du skicka in en undertecknad begäran till WAMF AB. Begäran ska vara skriftlig och kan inte skickas via e-post. Om personuppgifter behandlas i strid med personuppgiftslagen har du också rätt att begära att uppgifterna rättas, blockeras eller raderas.
4. PRISER OCH BETALNING
4.1 Vid beställning via hemsidan gäller de priser som anges där. Priserna är inklusive moms.
4.2 Betalningsmetoder som accepteras anges på hemsidan. För mer information om våra betalsätt, vänligen läs mer på hemsidan. WAMF AB förbehåller sig rätten att debitera betalningen i samband med beställningen om inte fakturabetalning eller annan liknande betalningsmetod har valts och godkänts av WAMF AB. Vid användning av fakturabetalning kan WAMF AB eller dess samarbetspartners genomföra en kreditupplysning. Du kommer att informeras om detta om det blir aktuellt. WAMF AB har också rätt att inte alltid erbjuda samtliga betalningsmetoder eller att ändra betalningsmetod om det valda alternativet av någon anledning inte fungerar vid köptillfället. Observera att eventuella begränsningar för betalningsalternativ anges på hemsidan.
4.3 Köp via faktura administreras av Klarna, och den tjänsten är endast tillgänglig för kunder i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Vid betalning med bank- eller kreditkort hanterar Klarna alla banktransaktioner. WAMF AB lagrar eller hanterar inte några bank- eller kreditkortsnummer.
5. KAMPANJER OCH ERBJUDANDEN
WAMF AB kan regelbundet erbjuda kampanjer på hemsidan som kan innefatta förmånligare villkor än de som specificeras i dessa Villkor. De förmånligare villkoren gäller så länge kampanjen är aktiv och endast för de specifika varor som tydligt anges av WAMF AB i samband med kampanjen. Det är viktigt att notera att WAMF AB förbehåller sig rätten att när som helst återkalla sådana kampanjer.
Erbjudanden för specifika varor på hemsidan är giltiga under en begränsad tidsperiod och så länge lagret räcker. Det är därför rekommenderat att dra nytta av dessa erbjudanden så snart som möjligt för att säkerställa tillgång till de produkter som omfattas av erbjudandet.
Observera att ytterligare information om aktuella kampanjer och erbjudanden kan finnas tillgängliga på hemsidan. Håll dig uppdaterad med de senaste erbjudandena för att ta del av förmånliga priser och villkor på WAMF AB:s produkter.
6. LEVERANS OCH FRAKT
6.1 Förväntad leveranstid för din vara anges tydligt i din orderbekräftelse, vid kassan och/eller på hemsidan under beställningsprocessen. Detta ger dig klara förväntningar på när du kan förvänta dig att motta din beställning.
6.2 Om din beställning kräver att du hämtar ut den från ett utlämningsställe, är det viktigt att du gör detta inom den angivna tidsramen som anges i aviseringen. Aviseringen skickas till dig och informerar dig om var och när du kan hämta ut ditt paket. Avisering kan ske via e-post, brev eller, om du har lämnat ditt mobilnummer, även via telefonsamtal eller SMS. Vidare, om du inte hämtar ut ditt paket inom angiven tid, förbehåller sig WAMF AB rätten att debitera dig en avgift på 50 kr för hantering och administrativa kostnader.
7. ÅNGERRÄTT/returrätt
7.1 När du köper varor på hemsidan omfattas du alltid av en 14 dagars ångerrätt enligt gällande konsumentskyddslagstiftning. Detta innebär att du har möjlighet att ångra ditt köp genom att meddela WAMF AB detta inom 14 dagar från det att du eller din utsedda mottagit den beställda varan (ångerfristen). Vänligen kontakta vår kundservice om du vill utöva din ångerrätt.
7.2 Ångerrätten gäller inte för följande typer av varor:
(a) Varor som har tillverkats enligt dina specifikationer eller på annat sätt har en tydlig personlig prägel;
(b) Varor med bruten försegling som inte kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl.
(c) Donationer kopplade till ditt köp – om du har donerat till välgörenhet i samband med ditt köp gäller inte ångerrätten för donationen (men för övriga varor). Vid beställning av varor där ångerrätt inte gäller kommer du att informeras om detta tydligt.
7.3 Om en vara är förseglad får du inte bryta förseglingen om du vill kunna utöva din ångerrätt. Ångerrätten upphör när förseglingen bryts.
7.4 Om du utövar din ångerrätt ansvarar du för returfrakten och för varans skick efter att du har mottagit den samt under returfrakten. Varan måste returneras inom 14 dagar från och med den dag då du informerade WAMF AB om att du utövar din ångerrätt. Varan ska skickas tillbaka väl förpackad, i gott skick och i originalförpackning.
7.5 Ibland kan WAMF AB erbjuda fri retur för vissa varor. Om fri retur gäller för en specifik vara kommer detta att tydligt anges på hemsidan.
7.6 WAMF AB har rätt att dra av en summa från det återbetalda beloppet som motsvarar varans värdeförlust om du har hanterat varan i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion.
7.7 WAMF AB kommer att återbetala beloppet snarast möjligt, dock senast inom 14 dagar från det att WAMF AB mottagit varan. Återbetalningen kommer att ske till dig via det betalningsalternativ som du valde vid köptillfället, förutsatt att inget annat har överenskommits eller att det finns hinder för sådan återbetalning.
8. REKLAMATION
8.1 Reklamationsrätten omfattar varor som är felaktiga enligt gällande konsumentskyddslagstiftning. Reklamationer som görs inom 2 månader från det att du upptäckt felet anses alltid ha lämnats i rätt tid. Du har tre års reklamationsrätt på varor köpta på hemsidan. Vid reklamation av en produkt, vänligen kontakta vår kundservice för vidare instruktioner.
8.2 För godkända reklamationer står WAMF AB för returfrakten.
8.3 När den reklamerade varan har returnerats och reklamationen har godkänts, kommer WAMF AB att kompensera dig enligt gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi strävar efter att detta ska ske inom 30 dagar från det att reklamationen har mottagits av WAMF AB. WAMF AB förbehåller sig dock rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig enligt gällande konsumentskyddslagstiftning.
9. FORCE MAJEURE
WAMF AB är inte ansvarigt för förseningar som orsakats av omständigheter utanför företagets kontroll, såsom allmän arbetskonflikt, krig, eldsvåda, blixtnedslag, terroristattack, ändrade myndighetsbestämmelser, tekniska problem, fel i el-/tele-/dataförbindelser eller annan kommunikation samt fel eller försening i tjänster från underleverantörer på grund av sådana omständigheter. Dessa omständigheter utgör befrielsegrund och medför befrielse från skadestånd och andra påföljder. Om en sådan situation uppstår kommer WAMF AB att informera dig både i början och i slutet av den aktuella situationen. Omständigheten varar längre än två månader har både du och WAMF AB rätt att häva köpet med omedelbar verkan.
10. ÄNDRINGAR AV VILLKOREN
WAMF AB förbehåller sig rätten att när som helst göra ändringar i dessa Villkor. Alla ändringar av Villkoren kommer att offentliggöras på hemsidan. De nya Villkoren träder i kraft från det att du accepterar dem (antingen i samband med ett nytt köp eller vid besök på hemsidan) eller efter en period av 30 dagar från det att WAMF AB har informerat dig om ändringarna, beroende på vad som inträffar först.
Det rekommenderas att du regelbundet besöker hemsidan för att hålla dig uppdaterad om eventuella ändringar av Villkoren.
11. LAG OCH TVIST
11.1 Eventuella tvister bör i första hand försöka lösas genom samförstånd efter en diskussion med WAMF AB:s kundservice. Om en tvist uppstår följer WAMF AB beslut från Allmänna Reklamationsnämnden (viktigt att notera att beslut från ARN i sig inte är bindande).
11.2 Tvister angående tolkning eller tillämpning av dessa Villkor ska tolkas enligt svensk lag och avgöras antingen av Allmänna Reklamationsnämnden eller som en sista utväg av allmän domstol.
12. OGILTIGHET
Om en behörig domstol, myndighet eller skiljenämnd finner att någon bestämmelse i dessa Villkor är ogiltig eller ej verkställbar, ska den aktuella bestämmelsen och alla andra bestämmelser förbli giltiga och verkställbara inom den utsträckning som tillåts enligt tillämplig lag. Eventuellt ogiltiga eller icke-verkställbara bestämmelser kommer att ersättas av relevanta juridiska riktlinjer och råd.